zondag 6 juli 2008

9. Geluk is een strategie en het ritme van de golven


Ik heb er lang over gedaan om zover te komen,maar nu ben ik er toch.
IK heb al m'n dromen en wensen precies gerealiseerd zoals ik ze in gedachte had.
Ik leef op een heerlijk strand, met een fijn klimaat, in een bungalow met uitzicht over de baai en het geluid van de bruisende golven altijd op de achtergrond aanwezig.
Golven die me constant herinneren ook aan de kringloop van het leven. Golven die uitnodigen om de pas te vertragen en om af te stemmen op de golfbeweging die in alles aanwezig is.
Eb- vloed, dag- nacht, aanrollende-terugtrekkende golf, , yin- yang, inademing- uitademing. In uit in uit.
Ik ben hier.
Heen en weer
In een hangmat
Uitzicht horizon
Hier en nu.
Mission accomplished.

Deze golven leren me ook dat er voor alles de juiste tijd is. Dat timing belangrijk is.
Als ik de zee uit wil terwijl de zee zich net terugtrekt, kost het me ontzettende moeite, terwijl als ik wacht tot de golg komt aangerold, ik moeiteloos het strand op word gedragen.
En dit geld voor alles in het leven. Eigenlijk is alles wat ik zie en meemaak een metafoor voor leven. Als ik tegen de stroom inzwem maak ik mezelf moe, als ik iets wil forceren waar het nog niet de juiste tijd voor is, komt het moeilijk van de grond.
Het herkennen van het juiste moment en dan handelen, is nog een hele kunst. Onze geest is sterk ontwikkeld in onze westerse wereld, we denken veel en denken ons leven vanuit ons hoofd te kunnen leven.Terwijl denken vaak alleen maar tot meer verwarring leidt. We proberen controle te houden en alles in de hand. Het is onze 2e natuur geworden in onze samenleving, maar vanhieruit bekeken is het eerder een samenoverleving en zoeken we zekerheid in een soort schijnveiligheid van onze agenda. En het voelen zijn we voor het gemak ook maar verleerd. En dan heb ik het niet over emotioneel zijn, maar over onze innerlijke raadgever, die wéét wanneer het ergens tijd voor is. Die niet denkt en afweegt en probeert tijd zo handig mogelijk in te delen, zo efficient mogelijk te zijn, maar voelt wanneer het tijd is om op te staan en om te gaan zitten.Die wacht op de golf, om gedragen te worden.
Wij leren zelfs deze stem te negeren. Daarvoor in de plaats hebben we onze agenda's en horloges heilig verklaard. Geen wonder dat dat stemmtje nog maar zo dunnetjes klinkt en vaak nog nauwlijks hoorbaar is.
Overgave en ontvankelijk zijn, afwachten tot het juiste moment zich aandient, is iets wat wij, in ons ongeduld, niet herkennen als een kracht, maar eerder als een zwakte. Wat een misleidende gedachte... en wat moeilijk om daar niet naar te luisteren als iedereen aan dit spelletje meedoet; de meer meer meer race in volle actie..

Ik heb er nog behoorlijk moeite mee, om terug te leren luisteren naar deze stem, naar m'n lichaam.Te voelen wanneer ik honger heb, zonder op de klok te kijken of dat wel kan. Af te stemmen op mezelf en m'n behoeften, ipv op wat ik me in m'n hoofd heb gehaald.
Leren voelen, de aandrang opnieuw leren herkennen van wanneer ik op moet staan of juist moet blijven zitten, om juist die persoon te ontmoeten die ik nodig heb, of juist op tijd te zijn voor wat aangeboden word.
Niet steeds proberen alles in de hand te houden, maar ruimte nemen voor wat is, wat komt. Kortom; de controlehandel eens los te laten en te leren vertrouwen.
Soms is het goed om te weten wat je wilt, en daarvoor te gaan. Maar soms is er ook iets wat er wil zijn, en dat kunnen we pas leren herkennen als we kunnen leren ons hoofd af en toe vakantie te geven en we af en toe stil zijn om te kunnen luisteren naar die zacht fluisterende stem.
Ik kom er hier achter dat ik zoveel lawaai heb gemaakt, dat ik niet eens meer weet hoe die stem klinkt.
Laat ik maar eens beginnen met te luisteren naar de golven....

En dan nog iets geks: Genieten is nog niet zo gemakkelijk als je denkt.
Het is blijkbaar een capaciteit. Het vereist aandacht. En het gaat er helemaal niet om, waar je bent of wat je doet, maar om de aandacht die je het geeft. Schoonheid is overal, je moet alleen je ogen open doen en het willen zien.
Genieten is aandacht leren geven aan wat er ís, je zintuigen gebruiken en in het NU zijn. Je overgeven aan het moment. geen plannen, geen herinneringen, geen verleden, geen toekomst, geen verhalen- alleen ervaren. Daar is waar vrijheid leeft.

Geen opmerkingen: