zondag 6 juli 2008

11. Yin en Yang

Ik kom tot de ontdekking dat ik veel te yang ben.

Yang is de energie van doén, actie, dingen willen bereiken, plannen maken, naar buiten treden, zon ,warmte, opties onderzoeken, keuzes maken, sturen, controle houden, weerstand geven, weten wat je wilt, jezelf uitdagen of hard maken voor iets, tijd indelen, pushen, actief, beweging, leven in de dag, ondernemen, doen, denken, domineren.
Gewoon op z'n westers dus.
Gewoon dus...voor ons.
Ik kom nu tot de ontdekking dat ik m'n leven lang al gewend yang te leven en dat dat helemaal niet zo gewoon is. Dat is de manier waarop we groot worden gebracht zowat. Bij ons in het westen, is doen en bereiken bijna heilig. Iedereen wil iets, voor zichzelf, gezin, carriere, whatever. We hebben doelen en streven die na. We maken plannen en gaan erop uit. Actie is het toverwoord. Drukdrukdruk, het thema. Vol proppen we onze agenda's, want stel je voor dat we iets missen, of niet aan onze verwachtingen voldoen, ons hele leven in de soep loopt...

Het is voor een geboren en getogen westerling niet zo gemakkelijk dan het lijkt om de hele dag te luieren en niets te doen, ook al heb ik, als herstelde burn-out'er inmiddels al heel wat 'rustig-aan-dan-breekt-'t-lijntje-niet' ervaring. Als het een dagje in een drukke werkweek is en je kunt het als je vrije dag zien, is het heel wat anders. Dan heet het ontspanning en dat doé je dan.
Maar gewoon niets doen zonder dat je het 'verdient' hebt, is wat anders. Schuldgevoel en onbehagen steken bijna onmiddellijk de kop op.
Ik zit hier in het paradijs en ik hoef in feite alleen maar te genieten, maar er speelt op de achtergrond een bepaalde onvrede, een onvoldaan gevoel mee. Ik ben blijkbaar zo geconditioneerd om iets de dóen, dat een paar dagen niks, op verspilling lijkt.
Ik kan het niet helpen om me af te vragen: Zijn wij zo gehersenspoeld dat we geloven dat we steeds van alles moeten doen en bereiken? Zelfs ooit in zoverre dat onze eigenwaarde ervan afhankelijk is? En dat dat de reden is dat we maar blijven rennen, ook al zijn we doodmoe en weten we vaak niet eens waarheen.
Zijn we verworden tot een soort van robotjes die te snel afgesteld staan, om zoveel mogelijk te bereiken in zo min mogelijk tijd.
Waarom voelt het toch zo vreemd om m'n lichaam gewoon eens wat rust te gunnen en die denker eens even stil te zetten. Die controlfreak eens even de mond te snoeren.
Gewoon eens even geen plannen te maken en maar te zien wat er gebeurd.
Want soms, weet ik uit ervaring inmiddels, gebeurd er meer met ons, als er verder helemaal niks gebeurd.
Want wat er dan kan gebeuren is, dat we op ons gemak leren zijn met gewoon onszelf. De waarde voelen van wie we zijn en van wat er binnenin ons leeft.
Terugkomen op die plek waar eigenwaarde woont en eigenliefde groeit.

Ik vind 't soms ook even jammer ,dat ik de yin periode van het jaar mis: de winter.
Want we klagen wel allemaal over het gebrek aan zon en het koude weer, maar het heeft ook een functie. Kijk maar naar de natuur. In de winter sterven planten af, trekken zich terug in hun wortels, dieren doen een winterslaapje, alles lijkt even stil te staan. Om in de lente weer opnieuw en met volle kracht tot leven te komen.
De kou zet aan tot naar binnen keren, in jezelf zijn, tot inkeer komen.Met een zacht dekentje op de bank, passief zijn, lange nachten, dromen, verwerken, reflectie. Je terugtrekken in jezelf is net zo hard nodig als drukdrukdruk.
Als je al maar yang bent en nooit yin, raak je natuurlijk je balans kwijt. Die chinezen weten dat allang. Wij zijn dat vergeten.
Ik ben dat vergeten. Ik wil graag doen en wil van alles bereiken.Ik wil vliegen!
Ik ben blijkbaar zo’n vogel die naar het zuiden vliegt.
Toch kom ik het hier ook tegen. Dat te weinige yin van mij.

In de yin yogaklas leer ik wat yin zijn eigenlijk inhoud.
* yin is je weerstand opgeven
* zacht zijn met jezelf
* niet duwen, maar jezelf toestaan om te relaxen en met de natuurwetten te werken
* geen moeite doen, maar laten zijn wat er is. Accepteren.
* stoppen met doen, begin met jezelf toestaan...
* ervaren dat de tijd nemen en aandacht schenken ontspannend is
* ontvangen door dingen los te laten
* open, zacht, ontvankelijk en kwetsbaar durven zijn (en dat wil niet zeggen dat je dan je kracht verliest)
* geduld hebben
* afwachten
* overgave
* niet doen, maar laten
* loslaten en toestaan
Ik weet ‘t;
Ik mag meer krijgen van ontvankelijk zijn, laten gebeuren, overgave, vertrouwen hebben, ontspannen, rustiger aandoen, de tijd nemen, wachten op wat er wil zijn.
Ik mag meer en meer m'n eigen koers gaan varen. En niet door hard te roeien, maar door de zeilen bij te stellen en met de stroom mee te varen.

Eigenlijk is deze reis dus ook weer een uitdrukking van mijn overdadige yang energie. Zonnig, veel (dag)licht, zomerweer, hitte, buiten zijn, actief op zoek.
Maar yang heb ik dus al meer dan genoeg. Ik wil m'n yin versterken. Ik verlang naar de balans. De golfbeweging tussen yin en yang is wat vrede en geluk brengt, zegt de dalai lama en die kan het weten. Niet of/of maar en/en. Beide in balans.
Gelukkig is hier veel aandacht voor de maan en zie ik m'n schaduw hier scherp.
Ook ben ik soms behoorlijk bewegingloos, al schommelt m'n hangmat...
Maar ik word ook behoorlijk ongeduldig van al dat niets doen.
Ik schrik behoorlijk van mezelf! Ik dacht dat ik best relaxed was...

Geen opmerkingen: